Mostar

Dag 34   24 juni

Eigenlijk wilden we vandaag vanaf Camping Kate bij Dubrovnik een boottocht maken langs drie eilanden met een vislunch aan boord maar het is bewolkt en weeronline voorspelt onweer!

We stellen de plannen dus wederom bij en rijden op ons gemak (we zijn een slak op reis, nietwaar) naar Mostar in Bosnië-Hercegovina. Het is een rit van 160 kilometer en daar rijden we zo’n drie uur over. De rit wordt nog langer door het oponthoud bij de grens, want we passeren maar liefst drie maal de grens Kroatië/Bosnië. De kustweg hoort voor een stukje van zo’n zes kilometer bij Bosnië en dat betekent dus twee maal de grens passeren. Later volgt in de weg naar Mostar nogmaals een grenspost. Ook schuilen we een uur voor een enorme onweersbui.

Uiteindelijk vinden we in de namiddag een parkeerplaatsje in Mostar en lopen we naar de beroemde, oude brug. Ook hier leert een grote foto ons van de beschietingen die er in 1991 zijn geweest, waarbij de oude stad en de brug zwaar zijn beschadigd. Ook hier is de schade hersteld.

Brug in Mostar

Mostar

Bazar rondom de brug in Mostar

Waar Servië Servisch-orthodox is en Kroatië vooral katholiek, is hier de Islam-achtergrond duidelijk aanwezig. In de omgeving van de brug is ook een bazar, die natuurlijk op toeristen is gericht. Samen met enkele minaretten geeft dit een Oosterse sfeer. Na een paar uurtjes hebben we het wel gezien.

Op de wandeling terug naar de camper komen we nog gebouwen tegen, waar de schade van de burgeroorlog van 25 jaar geleden nog steeds is te zien.

Gereden: ca. 170 kilometer
Weer: Bewolkt, onderweg onweer, in Mostar zonnig

Dag 35   25 juni

Rust- en studiedag

We houden een rustdag op de kleine camping in Blagaj. Gelegen aan een riviertje, vlakbij het dorp Bagaj, zitten we hier echt op het platteland van Bosnie-Hercovina.

We zijn geintrigreerd door de stille getuigen van de Balkanoorlog van 25 jaar geleden, zoals we die we de afgelopen dagen in Dubrovnik en Mostar hebben gezien En zo wordt deze rustdag ook een studiedag.

In de gids over Servie van Menno Weijs en de Geogids van de ANWB over Kroatië staan uitgebreide hoofdstukken over de geschiedenis van voormalig Joegoslavië. We lezen over Tito en het uiteenvallen van de federatieve republiek Joegoslavië na diens dood. Het is een ingewikkelde geschiedenis, die gaat over nationalisme, verschil in religie en cultuur (orthodox, katholiek, islam) en over economische verschillen in de verschillende deelrepublieken. Een geschiedenis ook, waarover Serviërs, Bosniërs en Kroaten ieder hun eigen mening zullen hebben.

Het komt er op neer dat na de dood van Tito in 1980 de eenheid van Joegoslavië steeds verder afbrokkelt. Dit leidt er uiteindelijk toe dat in 1991 Slovenië en Kroatië zich onafhankelijk verklaren. Uiteindelijk voert Servië maar liefst vier oorlogen tegen voormalige delen van het oude Joegoslavië: tegen Kosovo, Slovenië, Bosnië en Kroatië. Vooral in het Oosten van Kroatië en in Bosnië is er hevig gevochten. De gevolgen ervan zijn her en der nog steeds te zien.

Gebouw in Mostar. Ooit beschoten, nooit hersteld.

Soms kom je nog herinneringen aan Tito tegen